Hoera!

hooray

Je bestelling is geplaatst. We hebben je een e-mail gestuurd.

Dichtbij

Mijn mandje

Uw monsters

Kies een monster om te bestellen

cashback

Bekijk de beschikbare aanbiedingen op maat voor u!

Selecteer uw verzendadres

Meditatie als natuurlijk slaapmiddel

Meditatie als natuurlijk slaapmiddel

0
Probeer meditatie als je moeilijk in slaap valt, een lichte slaap hebt of ’s nachts wakker wordt en daarna niet meer kunt slapen!

De voordelen van meditatie

Het is gratis en iedereen kan het doen! Meditatie kan je leven werkelijk verbeteren: vermindering van stress en angstgevoelens, meer controle over je emoties, betere concentratie, productiviteit en creativiteit, een goed humeur … Het is een regelrechte training voor je geest, die je ook kan helpen om een diepe, herstellende slaap te vinden en vaarwel te zeggen aan slapeloze nachten, die sporadisch kunnen voorkomen maar ook chronisch kunnen zijn.

Als inslapen problematisch voor je is of als je ‘s nachts wakker wordt, is het meestal omdat je gekweld wordt door een oncontroleerbare gedachtestroom. Eén van de basisprincipes van meditatie is juist dat je die stroom juist probeert te beheersen, op afstand houdt en afstand neemt van al die gedachten om je aandacht te concentreren op het nu. Door het regelmatig beoefenen van meditatie, zowel overdag als ‘s avonds, kun je dus je geest tot rust brengen en makkelijker in slaap slapen.

Meditatie kan je ook helpen als je slapeloze nachten of moeilijkheden om in slaap te vallen te wijten zijn aan pijn. Want even goed als gedachten, kun je ook pijn op afstand houden. De pijn zal niet noodzakelijk afnemen, maar meditatie kan je helpen er anders tegenaan te kijken en je pijn op een andere manier te ervaren.

’s Avonds mediteren ... hoe begin je eraan?

Voordat je aan meditatie begint om je slapeloosheid aan te pakken, zorg je voor een slaapkamer waarin het goed slapen is. Kies een eenvoudige decoratie, denk eraan je slaapkamer goed te luchten (elke ochtend en avond, winter en zomer) en eventueel discreet te parfumeren met de Ambi Pur Ochtenddauw Luchtverfrisser Spray!

Het is ook belangrijk dat je minstens twee uur voor het slapengaan de avondmaaltijd beëindigt en na het eten geen theïne, cafeïne of suiker meer opneemt. Maak het jezelf makkelijker door een kruidenthee van kamille, valeriaan of passiebloem te drinken: deze planten staan bekend voor hun ontspannende uitwerking.

Meditatieoefeningen voor het slapengaan

Een avondmeditatie kun je in je bed doen of op een mat op de grond, in zithouding of liggend. In zithouding kun je de meditatieve toestand beter onderscheiden van de slaaptoestand, terwijl je liggend makkelijker in een meditatieve toestand komt. Dit zijn de belangrijkste meditatieoefeningen die je voor het slapengaan kunt doen om het inslapen te bevorderen:

  • Concentreer je op je ademhaling: begin met het letten op je in- en uitademingen zonder er iets aan te veranderen, en vertraag indien nodig je ademritme. Haal diep adem en adem lang uit. Je kunt ook je adem enkele seconden inhouden voor je uitademt. Herhaal de oefening 5 keer.
  • Vestig daarna je aandacht op elk deel van je lichaam: terwijl je nu een deel van je aandacht op je ademhaling houdt, denk je aan je ledematen, van je tenen tot het topje van je hoofd, terwijl je let op elke plaats waar zich spanningen bevinden.
  • Denk aan de positieve momenten van de dag die aan zijn einde komt.
  • Denk aan een plaats, reëel of ingebeeld, die voor jou een oase van rust is, een plek waar je je goed voelt. Hier laat je je geest even vertoeven, terwijl je luistert naar de geluiden die van dit vredige oord uitgaan …

Het zou kunnen dat je er niet van de eerste keer in slaagt: verlies de moed niet en houd vol, want meditatie is een oefening van lange adem en je ondervindt pas na enkele weken of zelfs na enkele maanden duurzame resultaten …

En jij, ken jij andere tips of oefeningen om goed te mediteren voor het slapengaan?

Meld je aan voor Lekker in het Leven en mis geen enkele aanbieding op jouw lievelingsmerken.

0

Je reactie toevoegen

Misschien iets voor jou:

Beheer Cookies